Minden mászó életében eljön az a pillanat, mikor a mászóterem helyett valódi sziklán is ki szeretné próbálni magát, és a teremben szerzett tudását. Fontos megjegyezni, hogy a mászótermekkel szemben, ahol a falmesterek figyelő tekintete mellett űzheted ezt a sportot, sziklán tanácsos tanfolyam keretein belül, de legalábbis oktató, vagy tapasztalt társ felügyelete mellett megtenni az első lépéseket.

 

A mászóhely kiválasztása

Miután az elhatározás megszületett, először is el kell döntened, pontosan hol szeretnél mászni. Szerencsére számtalan forrás, online topo-k, blogok, nyomtatott mászókalauzok állnak rendelkezésedre, de célszerű a mászóklubokban kikérni a tapasztaltabb társaid véleményét is. Első alkalommal célszerű valamelyik hazai mászóiskola szikláin próbálkozni, de rengeteg lehetőség közül válogathatsz a környező országokban is.

Előkészületek

Megvan a helyszín, de sok még a tennivaló indulás előtt. Hasznos dolog, ha tájékozódsz a várható időjárásról (avagy “nézzünk egy meteo-t!”). Szerencsére manapság órára lebontott előrejelzéseket találni, így jó eséllyel kerülheted el a falon való bőrig ázást.

Szintén ez alapján gondolkodhatsz a megfelelő ruházat összeállításáról is. A teremben megszokott száraz, 20-22°C-os hőmérséklet, és a zárásig tartó világosság odakint a legkisebb eséllyel fordul elő ebben az összeállításban. Ha szükséges, fel kell készülni esőre, szélre, tűző napsütésre, és ami legtöbbször megtörténik, napnyugta utáni lejövetre a faltól. A fejlámpa minden mászófelszerelés alap darabja.

Az előkészületek fontos része a kiválasztott helyszínhez alkalmas mászófelszerelés összeállítása. Ez sportmászás esetében a mászótermekben használt beülő, mászócipő, ziazsák, biztosító eszköz mellett ki kell egészüljön sisakkal, partinként egy egészkötéllel, a hely adottságainak megfelelő számú expresszel. Érdemes magaddal vinni plusz csavaros karabínereket és heveder(ek)ez, pruszik gyűrűt is. Eszközök bélésére a legtöbb mászóteremben, klubban lehetőséged van. Ha hosszú távra tervezed e sportággal való kapcsolatod, egy idő után óhatatlanul elkezdenek hozzád szegődni a mászóboltok kínálatából összevásárolt saját eszközeid, melyeket majd nagy becsben, és karbantartasz.

 

Kezdjünk végre mászni!

Ha minden összeállt, indulhat az első sziklamászó élményekben gazdag napod. A mászótermekkel ellentétben a szikla megtalálása lesz az első feladatod, amihez a mászókalauz, illetve térkép segítségét veheted igénybe, de sokat segít a helyismeret, illetve egy tapasztalt mászótárs.

A sziklákon, sportmászó iskolákban gyakori, hogy a beszállónál feltüntetik az út nevét, nehézségét. Ilyen esetben könnyebb dolgod van, de gyakoribb, hogy ezen segítség nélkül, a sziklaalakzatok alapján kell ráismerned a kiválasztott útra. Mászás előtt azt is mérlegelned kell, milyen eszközöket viszel magaddal a mászáshoz. A nittek száma például jelzi, hány expresszre lesz szükséged, ám érdemes többet vinned, mert sok esetben nem belátható a teljes út. Azt is át kell gondolnod, szükség lehet-e további biztosítási pontok (ékek, friendek, stb) elhelyezésére. A teremmel ellentétben az utak végén található standok is többfélék lehetnek, zárt gyűrű esetén szükség lehet például átszerelésre. Ha megtetszik a sportág ezen szabadban végezhető oldala (ami szinte borítékolható), mindenképp érdemes tanfolyami keretek közt megtanulni azokat a módszereket, amikkel a különböző “váratlan helyzeteket” önállóan tudod kezelni sziklán. Ez egyrészt saját, és társad biztonsága miatt fontos, másrészt kinyílik előtted a világ a mászás területén, nem szorulsz a termek zárt tereibe egész évben.

Miben más még?

Amennyiben korábban csak teremben másztál, először meglepő lehet a nagyobb köztestávolság, ami nagyobb odafigyelést kíván a mászótól. Ne keseredj el, ha nem mersz rögtön ugyanabban a fokozatban mászni, mint a teremben, idővel hozzászoksz az új közeghez. A sziklán való mozgás alapvetően más látásmódot kíván, hiszen hiányoznak a teremben megszokott színes fogások, lépések. Odabent általában a falból kiálló alakzatokkal találkozol, sziklán ez pont fordítva van, a fal síkjába bemélyedő repedéseket, peremeket, lyukakat és pikkelyeket fogsz találni. A szikla anyaga is eltér a teremben lévő fogásokétól, így először a lépésbiztonság sincs meg feltétlenül. Jó hír, hogy ez hamar megváltozik, megismered a cipőd “viselkedését” a különböző anyagokon, alakzatokon, és idővel jobban megbízol a lépésekben is. Elképzelhető, hogy ha teremben akár három órás edzéseket is jól bírtál, kint ennek töredéke alatt elfáradsz. Ez sem meglepő, hiszen a fogások, lépések keresgélése miatt sokkal több időt töltesz egy útban, nem is beszélve az eltérő mentális terhelésről, valamint a környezeti hatásokról.

 

Mindent összevetve, ha komolyan érdeklődsz a mászás iránt, mindenképp érdemes kimerészkedned a termek nyújtotta kényelemből, de vigyázat, ez az életforma meglehetősen addiktív .